PROGRAM

Vi kan nu stolt presentera årets innehåll av Kommunikationsdagen Jkpg 2019! I år med en ökad valfrihet för dig som deltagare och med vassa föreläsare.




Keynote Speaker

Aktuell som sommarpratare i P1 2019! Emma Frans är doktor i epidemiologi, forskare vid Karolinska Institutet och vetenskapsskribent i Svenska Dagbladet. Emma föreläser om åsiktsbubblor och fake news – och lär oss att skapa en mer korrekt uppfattning av omvärlden.

Emma Frans

Mätning och uppföljning

Marcus Bengtsson

Regily

— Djupdykning i Google Analytics —

Marcus kommer att detaljerat gå igenom hur Google analytics fungerar. Det här passet är till för dig som behöver tips och övning i vilka funktioner som verktyget kan erbjuda.

Anna Ross

LRF

— Den kreative kommunikatörens bästa vänner —

Att tänka kreativt och testa nya sätt att kommunicera är enligt Anna Ross det absolut roligaste med att vara kommunikatör. Men för att undvika att skjuta i blindo, och för att se till utvecklingskurvan går åt rätt håll, har hon också stenkoll på statistiken. I den här föreläsningen berättar hon om hur hon bakar in mätning och utvärdering i den kreativa processen.

Anders Björklund

Zooma

— Vilka plattformar ger bäst framgång? —

Går det att konvertera okänd till kund via online? Vad och hur gör man, och var? Anders, VD och grundare av Zooma,  har lång erfarenhet inom modern försäljning och marknadsföring inom B2B. I sin föreläsning delar han med sig av sin kunskap om människors vanor och förväntningar, och berättar varför, vad och hur företag måste tillhandahålla relevans och enkelhet.

identitet och varumärkesbyggande

Gabriella Fäldt

Jönköpings Kommun

— Storytelling —

Gabriella har lång erfarenhet av att jobba med storytelling både på byrå och inom offentlig sektor. Här får du höra mer om hennes ständiga jakt på berättelser och viljan att berätta mer, för att påverka fler. Och om sambandet mellan reklamskrönor, kommunsägner, stand up-rutiner. Här får du inspiration, tips och råd!

Therese Monstad

Uppsala Universitet

— Vad säger forskningen? —

I dagens alltmer komplexa organisationer, vilka ständigt förändras, förstärks behovet av att alla medarbetare deltar i organisationernas förändringsprocesser. Hur kan kommunikation bidra till ökad delaktighet för en enad organisationsidentitet? Vad händer när spänningar, såväl interna som externa, uppstår? Det är frågor som kommer att diskuteras under den här föreläsningen.

Jane Bergman

OnePartnerGroup

— Employer branding —

Employer branding är en stor fråga och berör många avdelningar på en arbetsplats. Var börjar man och hur sätter man mål med arbetet? I den här föreläsningen får du tips på hur man går från strategi till konkreta aktiviteter i employer branding-arbete.

tillgänglighet och inkludering

Christina Lindqvist

Jönköpings kommun

— Vad säger lagen? —

Här får du en kort orientering över vad lagen om ”tillgänglighet till digital offentlig service” säger, samtidigt som du får konkreta tips och exempel. Vad innebär det att informationen ska vara möjlig att uppfatta, hanterbar, begriplig och robust? Vad behöver vi göra och vilka undantag finns?

Marie Aktö

Länsförsäkringar Östgöta

— Handboken om inkluderande kommunikation —

En lärorik föreläsning med handfasta tips om hur man skapar inkluderande kommunikation utifrån olika diskrimineringsperspektiv. Det gäller dels på webben men också hur man bör tänka gällande bild, film och personliga möten. Marie har skrivit en handbok i inkluderande kommunikation, och under föreläsningen kommer hon att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper inom området.

Julia Lindahl

Synskadades riksförbund

— Hur kan webben göras mer tillgänglig? —

Här får du höra om hur webben kan bli mer tillgänglig och vad som är bra att tänka på vid framtagandet av en tillgänglig hemsida. Julia kommer att presentera olika hjälpmedel som personer med synnedsättning använder för att navigera på hemsidor, varför det är viktigt med tillgänglighet och även ge konkreta exempel från verkligheten.

kris och medier

Stina Wessling

Wessling kommunikation

— När krisen kommer —

Stina har arbetat med kommunikation till allmänhet och media vid såväl mindre kriser som samhällsstörningar såsom skogsbränderna 2018, terrordådet 2017 och tsunamin 2005. I sin föreläsning kommer Stina att ge några exempel på viktiga lärdomar och erfarenheter som hon har tagit med sig under åren. Vad bör kommunikatörer tänka på när det smäller till? Vad får man absolut inte glömma bort?

Peter Olsson

P4 Jönköping

— Journalistens önskelista för bra kriskommunikation —

Peter Olsson, kanalchef på P4 Jönköping, har mer än 30 års erfarenhet i branschen och har tidigare jobbat som redaktör, nyhetschef och reporter. När det väl kommer till kritan menar Peter att tillit och snabbhet är nyckeln till framgång. Kriskommunikation handlar inte om att få rätt, utan om att göra rätt – någonting som Peter lär ut i denna spännande föreläsning.

Jon Löfdahl

Kommunal

— Hur löste vi krisen? —

Jon är strateg för sociala medier på fackförbundet Kommunal. Under 2016 var han i stormens öga på sociala medier när en omfattande medial granskning av förbundet rullade igång. I sin föreläsning kommer Jon lyfta erfarenheter och lärdomar från krisarbetet i sociala medier. Vad man bör tänka på, hur man tar sig vidare och vikten av att vara proaktiv.

paneldiskussioner

— Kommunikatörens utmaningar med hållbarhetsarbete —

— Vad händer med varumärket
vid en kris? —

After work

Vad är bättre än att avsluta eftermiddagen med en AW? Ta chansen att mingla vidare med bekanta eller nya ansikten som du har mött under dagen. Förutom dryck och tilltugg kommer även Gabriella Fäldt att underhålla oss med roande standup. Gabriella är en skicklig storyteller som på ett unikt sätt kombinerar berättarkonst med humor för att locka fram många härliga skratt. AW:n håller igång mellan 16.30-18.00.