VÅR HISTORIA

Idén till Kommunikationsdagen Jkpg kom över en lunch på restaurangen  Brasserie Park i Jönköping en oktoberfredag 2017. Projektledare Åsa Ståhl och kommunikationsstrateg Carl-Johan Helgesson åt fisk, medan utbildningsledare Eva-Lotta Palm åt vegetariskt. Sällskapet satt vid ett fönsterbord. Alla var eniga om att det behövdes en bred mötesplats för alla oss i Jönköping med omnejd som jobbar med kommunikation. Kloka kolleger i regionen skulle bidra med sina erfarenheter i föreläsningar och workshops. Dagen skulle kännas lite festlig också. Man skulle stöta på kända ansikten från förr och skratta tillsammans med nya bekantskaper. Priser skulle delas ut och dagen skulle avslutas med AW eller till och med en bankett.

Vi bestämde oss för att agera. Och så var den född, Kommunikationsdagen Jkpg. Mötesplatsen där vi lär av varandra, vi som är aktörer i och kring Jönköping. Mötesplatsen som också är en kontaktdag där företag och organisationer kan hitta MKV-studenter för praktik och projektarbeten.

”Mod”, sa Åsa Ståhl. ”Vi ska ha mod som tema. Det finns så många djärva människor att lära av.” Så blev det. Och de två olika spåren med föreläsningar och workshops bestämdes till Digitalisering och Hållbarhet, två breda teman som skulle rymma matnyttigheter för alla deltagare. Temat hållbarhet skulle inte tolkas som endast kopplat till ekologisk hållbarhet, utan handla om kommunikativt ledarskap, förändringskommunikation och andra aspekter som kan göra organisationer hållbara. Därmed inte sagt att ekologisk hållbarhet skulle vara oväsentligt – eventet skulle sträva efter att  bli miljöcertifierat.

Visionen är att Kommunikationsdagen Jkpg blir en självklar årlig mötesplats för alla i och kring Jönköping som arbetar med kommunikation, en mötesplats som är så känd och välrenommerad att alla presumtiva key note speakers vill tala där.

Projektägare är Eva-Lotta Palm, utbildningsledare för det medie- och kommunikationsvetenskapliga programmet vid Jönköping University. Projektet har drivits framåt av kommunikationsstudenter i två steg med två olika projektgrupper.

Projektägaren landade i att Kommunikationsdagen Jkpg:s tre syften är att:

  • vara en mötesplats för olika aktörer inom kommunikationsområdet.
  • hjälpa företag och organisationer att rekrytera MKV-studenter för praktik och projektarbeten.
  • knyta branschen, forskningen och MKV-utbildningen närmare varandra.

I år, 2018, blir det after work, inte bankett, och några priser har ännu inte instiftats. Men nästa år kanske du och din organisation är med och utökar eventet. Då kan vi ta Kommunikationsdagen Jkpg till en ännu festligare nivå.